Dette m du vite om det konkurrere i fitness.

  • 04.04.2017, 15:35

Fitness er fortsatt i vinden, nok et r var det rekordpmelding til Oslo GP og mange slenger seg p blgen tenker at dette er ingen sak. Uten ane hva de gr eller hvordan det er ha en oppkjring mot konkurranse, starter de p en diett og fr et treningsprogram av en eller annen coach. Med de erfaringene jeg har, nsker jeg belyse sider jeg mener du br vite om, som KAN oppst, dersom du nsker stille i fitness. N sier jeg ikke at det er likt for alle eller at alt, alltid er pyton, men med den erfaringen jeg har nsker jeg i alle fall meddele mine tanker rundt det stille i fitness konkurranser.

Jeg har allerede ftt sprsml om hvordan velge klubb, coach osv - her finnes det ingen fasit p hva som er best. Det viktigste er at man kommer godt overens med coachen. For mellom deg og coach m det vre full tillit, dere m kunne snakke om ALT og coachen m se deg i helhet. Det er coachens ansvar lage et oppsett du mestrer gjennomfre p en best og mest forsvarlig mte, gjennom hele oppkjringen. Det finnes mange gode coacher og team der ute, s hvem du velger er mer smak og behag, hvem du nsker stille for og hvem du tror du passer best med. Det er ofte lurt velge coach i nrheten av deg - som du blir mte in real life, slik at han eller hun fr et reelt bilde av hvordan du ser ut og hvordan kroppen din forandrer seg i lpet av oppkjringen.





Folk er forskjellige og reagerer ulikt p ulik type mat og treningsoppsett. Enkelte kan spise variert igjennom hele dietten, ikke bare best av kylling, ris og brokkoli. Men felles for alle er at de er p et underskudd av kalorier. Det vil si at man spiser mindre enn hva man forbrenner i lpet av en dag. Det igjen frer til at det lagrede fettet som alt er p kroppen, brukes som energi (forbrennes). Det er dette som gjr at huden blir tynnere, s tynn at du tilslutt blir sceneklar. Hres ut som en enkel sak, men veien mot bli s tynn betyr ogs at man blir slappere, fr konsentrasjonsvansker og fokuserer drligere. Man blir svakere, har drlige treninger, er mer utsatt for skade, sover drligere, det forstyrrer hormoner, kortere lunte, slepphendt... Alt dette, i tillegg til at man ikke orker vre sosial eller gjre andre ting enn det en m gjre. Hodet begynner tenke negative tanker om egen form, man tviler p seg selv, osv osv! Alt dette er ting som hrer med i en oppkjring. Jeg har i vrt fall hatt det slik, noe jeg vet gjelder flere.

Man nr ikke ml med mindre man er seris med det man driver med. Man havner i en slags fitnessboble, fordi alt m dreie seg om deg, ene og alene. Du er ndt til vre egoist, sette mat, trening og svn frst fr n ml.

Jeg er sikker p at en oppkjring som gjres p rettest mulig mte for akkurat deg (eller meg) ikke behver vre slik. Det er nok mulig ha en oppkjring der man fler seg pigg igjennom hele lpet, hvor hodet er med og positivt, men isfall m du ha ro og orden p livet rundt deg og starte i rett tid! Slik slipper man tyne seg selv mot slutten. Jeg har sammenlignet dette med kjre bil. Dersom fartsgrensen er 40 hele veien, men du har det travelt, s kjrer du fortere - da kan det bli farlig eller usunt. Hadde du hatt god nok tid, kunne du kjrt fartsgrensen hele tiden, i stede for PLUTSELIG mtte speede opp gjre drastiske kutt i dietten, legge inn enda mere cardio nr du frst er sliten som mest. Ikke heldig!

ha alt i orden rundt seg fr en konk vil jeg ogs anbefale dersom man nsker konkurrere. Ved forske prestere p flere omrder samtidig som en oppkjring, vil kroppen mest sannsynlig bli stresset og si i fra i form av holde p vann, som medfrer at du ikke kommer i form. S still deg selv sprsmlet: har jeg ro nok rundt meg? Har jeg sttte, fast plass bo, inntekt, noen eksamener i vente? Har du andre ting fikse frst? 
Been there, tried that - didn't work.





En annen faktor du br tenke over fr du starter en oppkjring, er hvor mye fett og muskelmasse du har ved oppstart, og hvor lenge det er til konkurranse. Mange har urealistiske ml og tenker de blir rekke det (her er det ogs coach/teamets ansvar sette en stopper). Starter man med innstillingen jeg tror jeg rekker det er det allerede et feil grunnlag stille p -  for ikke snakke om usunt! starte en oppkjring p et kjempe-underskudd kommer ikke til gjre deg noe godt. Har du det travelt allerede fr start s spr deg selv hvorfor du nsker konkurrere. ER det for kunne legge ut ok bilder p insta - eller for stille som den beste fitnessversonen av deg selv? Tenk deg godt om, for det kommer flere konkurranser! 

Jo verre en oppkjring er, jo strre smell kan en risikere g p senere. Da er det snakk om fyke opp 20 kg p 1,2,3 - da kroppen trekker til seg alt den fr etter konkurranse, og man spiser ekstra mye, etter som man i lang tid har vrt p et alt for stort underskudd for rekke konkurransen. La oss ikke legge noe under teppet: det er klart at det ikke er sunt tyne seg selv ned i en ekstremt lav fettprosent. Men det usunne starter ikke fr noen uker fr konkurranse, nr man virkelig begynner bli tynn - og det er noe man frivillig sa ja til ta del i, idet man startet opp med oppkjringen. S m jeg klemme inn det, at selve fitness LIVSSTILEN, med sunn og variert mat, trening som holder kroppen i form, den er det ingenting si noe p! Det er mye mer usunt spise burger og dra p fylla flere ganger i uken - som kontrasten gjr, enn utsette seg selv for vre sliten og slapp noen uker fr konkurranse - men som hele innlegget dreier seg om, hvor sliten er det ndvendig vre?

Flg meg p SandraJokic for  f alle oppdateringer fra bloggen! 

Malinhemer

06.04.2017 kl. 22:10
S utrolig bra skrevet ! Det er s bra du skriver det som det er :)

Sandra Jokic

07.04.2017 kl. 13:54
Malinhemer: Ja, noe annet hadde vrt dumt! Kjekt ha en viss anelse over hvordan en oppkjring kan vre fr man kaster seg med tenker jeg! :)
Sandra Jokic

Verdensmester og IFBB BIKINI PRO.

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits