Dette må du vite om det å konkurrere i fitness. 

  • 04.04.2017, 15:35

Fitness er fortsatt i vinden, nok et år var det rekordpåmelding til Oslo GP og mange slenger seg på bølgen å tenker at «dette er ingen sak.» Uten å ane hva de går eller hvordan det er å ha en oppkjøring mot konkurranse, starter de på en diett og får et treningsprogram av en eller annen coach. Med de erfaringene jeg har, ønsker jeg å belyse sider jeg mener du bør vite om, som KAN oppstå, dersom du ønsker å stille i fitness. Nå sier jeg ikke at det er likt for alle eller at alt, alltid er pyton, men med den erfaringen jeg har ønsker jeg i alle fall å meddele mine tanker rundt det å stille i fitness konkurranser.

Jeg har allerede fått spørsmål om hvordan å velge klubb, coach osv - her finnes det ingen fasit på hva som er best. Det viktigste er at man kommer godt overens med coachen. For mellom deg og coach må det være full tillit, dere må kunne snakke om ALT og coachen må se deg i helhet. Det er coachens ansvar å lage et oppsett du mestrer å gjennomføre på en best og mest forsvarlig måte, gjennom hele oppkjøringen. Det finnes mange gode coacher og team der ute, så hvem du velger er mer smak og behag, hvem du ønsker å stille for og hvem du tror du passer best med. Det er ofte lurt å velge coach i nærheten av deg - som du blir å møte in real life, slik at han eller hun får et reelt bilde av hvordan du ser ut og hvordan kroppen din forandrer seg i løpet av oppkjøringen.





Folk er forskjellige og reagerer ulikt på ulik type mat og treningsoppsett. Enkelte kan spise variert igjennom hele dietten, ikke bare bestå av kylling, ris og brokkoli. Men felles for alle er at de er på et underskudd av kalorier. Det vil si at man spiser mindre enn hva man forbrenner i løpet av en dag. Det igjen fører til at det lagrede fettet som alt er på kroppen, brukes som energi (forbrennes). Det er dette som gjør at huden blir tynnere, så tynn at du tilslutt blir sceneklar. Høres ut som en enkel sak, men veien mot å bli så tynn betyr også at man blir slappere, får konsentrasjonsvansker og fokuserer dårligere. Man blir svakere, har dårlige treninger, er mer utsatt for skade, sover dårligere, det forstyrrer hormoner, kortere lunte, slepphendt... Alt dette, i tillegg til at man ikke orker å være sosial eller gjøre andre ting enn det en må gjøre. Hodet begynner å tenke negative tanker om egen form, man tviler på seg selv, osv osv! Alt dette er ting som hører med i en oppkjøring. Jeg har i vært fall hatt det slik, noe jeg vet gjelder flere.

Man når ikke mål med mindre man er seriøs med det man driver med. Man havner i en slags «fitnessboble», fordi alt dreie seg om deg, ene og alene. Du er nødt til å være egoist, sette mat, trening og søvn først får å nå mål.

Jeg er sikker på at en oppkjøring som gjøres på rettest mulig måte for akkurat deg (eller meg) ikke behøver å være slik. Det er nok mulig å ha en oppkjøring der man føler seg pigg igjennom hele løpet, hvor hodet er med og positivt, men isåfall må du ha ro og orden på livet rundt deg og starte i rett tid! Slik slipper man å tyne seg selv mot slutten. Jeg har sammenlignet dette med å kjøre bil. Dersom fartsgrensen er 40 hele veien, men du har det travelt, så kjører du fortere - da kan det bli «farlig» eller «usunt». Hadde du hatt god nok tid, kunne du kjørt fartsgrensen hele tiden, i stede for å PLUTSELIG måtte speede opp å gjøre drastiske kutt i dietten, legge inn enda mere cardio når du først er sliten som mest. Ikke heldig!

Å ha alt i orden rundt seg før en konk vil jeg også anbefale dersom man ønsker å konkurrere. Ved å forsøke å prestere på flere områder samtidig som en oppkjøring, vil kroppen mest sannsynlig bli stresset og si i fra i form av å holde på vann, som medfører at du ikke kommer i form. Så still deg selv spørsmålet: har jeg ro nok rundt meg? Har jeg støtte, fast plass å bo, inntekt, noen eksamener i vente? Har du andre ting å fikse først? 
Been there, tried that - didn't work.





En annen faktor du bør tenke over før du starter en oppkjøring, er hvor mye fett og muskelmasse du har ved oppstart, og hvor lenge det er til konkurranse. Mange har urealistiske mål og tenker de blir å rekke det (her er det også coach/teamets ansvar å sette en stopper). Starter man med innstillingen «jeg tror jeg rekker det» er det allerede et feil grunnlag å stille på -  for ikke å snakke om usunt! Å starte en oppkjøring på et kjempe-underskudd kommer ikke til å gjøre deg noe godt. Har du det travelt allerede før start så spør deg selv hvorfor du ønsker å konkurrere. ER det for å kunne legge ut ok bilder på insta - eller for å stille som den beste fitnessversonen av deg selv? Tenk deg godt om, for det kommer flere konkurranser! 

Jo verre en oppkjøring er, jo større smell kan en risikere å gå på senere. Da er det snakk om å fyke opp 20 kg på 1,2,3 - da kroppen trekker til seg alt den får etter konkurranse, og man spiser ekstra mye, etter som man i lang tid har vært på et alt for stort underskudd for å rekke konkurransen. La oss ikke legge noe under teppet: det er klart at det ikke er sunt å tyne seg selv ned i en ekstremt lav fettprosent. Men det usunne starter ikke før noen uker før konkurranse, når man virkelig begynner å bli tynn - og det er noe man frivillig sa ja til å ta del i, idet man startet opp med oppkjøringen. Så må jeg klemme inn det, at selve fitness LIVSSTILEN, med sunn og variert mat, trening som holder kroppen i form, den er det ingenting å si noe på! Det er mye mer usunt å spise burger og dra på fylla flere ganger i uken - som kontrasten gjør, enn å utsette seg selv for å være sliten og slapp noen uker før konkurranse - men som hele innlegget dreier seg om, hvor sliten er det nødvendig å være?

Følg meg på SandraJokic for å få alle oppdateringer fra bloggen! 

Malinhemer

06.04.2017 kl. 22:10
Så utrolig bra skrevet ! Det er så bra du skriver det som det er :)

Sandra Jokic

07.04.2017 kl. 13:54
Malinhemer: Ja, noe annet hadde vært dumt! Kjekt å ha en viss anelse over hvordan en oppkjøring kan være før man kaster seg med tenker jeg! :)
Sandra Jokic

Verdensmester og IFBB BIKINI PRO.

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits