One down - three to go

  • 27.04.2017, 20:12

Første dag med shooting er unnagjort, tre dager til i vente! Dagen i dag har gått som smurt, det er så herlig! Med en flink fotograf, Lars Erik Bakken, og athleter som står i kø for å shootes så går det fort i svingene! Det kjennes i alle fall ut som at det går fort, selv om det har vært en full arbeidsdag i timer, og vell så det! Vi har i dag rukket å vært på tre ulike locations. Opera taket, tjuvholmen og Løren trikkestasjon. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Her med verdens herligste Christina Strøm Fjære <3 Se så flott hun er! 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dette er da den nye thightsen Gymshark kommer med! HEEELT FANTASTISK. Det er faktisk nok en ny favoritt hos meg, sammen med flex, fit og jersy.. Oi, det ble mange favoritter, men slik er det bare når de skaper så mye herlig tøy å gå i! Flere har allerede rukket å spørre om størrelsen, jeg bruker en XS, samme som jeg gjør i flex leggings og jersy (S i fit leggings) - Denne Seamless tightsen er super høy i livet, og fungerer vell egentlig på samme måte som en "hold in" over magen - noe som er heeeelt supert og mega comfy! Se den i butikk HER <3 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mens vi kjører fra sted til sted sitter jeg å følger med på kartet, for å forsøke å skjønne hvor jeg er i forhold til Oslo S, som er det eneste jeg har å forholde meg til, HAHA. Har med årene funnet ut at retningssans, det har jeg ikke! Men alt blir bedre når man øver! Jeg skal lære meg Oslo by! 

Før vi startet var vi på gymshark-lagret, hvor entusiastiske gutter lekte seg med dronen vi senere tok med på en luftetur. Sykt at vi har teknologi som det der!!! 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nå skal jeg hvile, da det virkelig tar på å posere ute i kulda! Akkurat bestillt meg room-scervise, er skrubb sulten, så nå må lagrene fylles opp, før det er lagt opp til felles Gymsharktrening på Haralds gym, kl 21.00 - for de som ønsker å komme innom! :D BOOM!

Konkurrere igjen?

  • 24.04.2017, 19:00

Nesten daglig får jeg spørsmål om når jeg skal konkurrere igjen. Jeg hadde jo egentlig satt meg et mål for lenge siden om å stille i en konkurranse nå i april, neste helg. Men skulle det skjedd, så hadde jeg måttet startet oppkjøringen min mens jeg var i Mexico. Jeg brukte mye tid og krefter på å ikke få til å bestemme meg for om det var noe jeg hadde lyst til å gjøre eller ikke. Innerst inne viste jeg, at slik skal det ikke være. En konkurranse er noe man er nødt til å ha lyst til å gjennomføre! Det jeg hadde lyst til, var å være 100% på mexicotur, og slik ble det, da jeg plutselig en mandags morgen kunne meddele at: Konkurranse, det er det ikke tid for nå.

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

Jeg er ikke klar for påkjenningen det er å skulle være på en diett akkurat nå. Skrev for litt siden innlegget "dette må du vite om det å stille i fitness". Jeg har mer enn nok med å starte opp for meg selv, bygge firma, finne sted å bo og slå meg til ro. Jeg har ikke de grunnleggende behovene på plass for å kunne begi meg ut på noe slikt, enda. Men lysten er der! Det er ikke slik at jeg ikke ønsker å konkurrere igjen i alle fall! Spørsmålet er bare NÅR!

Dette må du vite om det å konkurrere i fitness. 

  • 04.04.2017, 15:35

Fitness er fortsatt i vinden, nok et år var det rekordpåmelding til Oslo GP og mange slenger seg på bølgen å tenker at «dette er ingen sak.» Uten å ane hva de går eller hvordan det er å ha en oppkjøring mot konkurranse, starter de på en diett og får et treningsprogram av en eller annen coach. Med de erfaringene jeg har, ønsker jeg å belyse sider jeg mener du bør vite om, som KAN oppstå, dersom du ønsker å stille i fitness. Nå sier jeg ikke at det er likt for alle eller at alt, alltid er pyton, men med den erfaringen jeg har ønsker jeg i alle fall å meddele mine tanker rundt det å stille i fitness konkurranser.

Jeg har allerede fått spørsmål om hvordan å velge klubb, coach osv - her finnes det ingen fasit på hva som er best. Det viktigste er at man kommer godt overens med coachen. For mellom deg og coach må det være full tillit, dere må kunne snakke om ALT og coachen må se deg i helhet. Det er coachens ansvar å lage et oppsett du mestrer å gjennomføre på en best og mest forsvarlig måte, gjennom hele oppkjøringen. Det finnes mange gode coacher og team der ute, så hvem du velger er mer smak og behag, hvem du ønsker å stille for og hvem du tror du passer best med. Det er ofte lurt å velge coach i nærheten av deg - som du blir å møte in real life, slik at han eller hun får et reelt bilde av hvordan du ser ut og hvordan kroppen din forandrer seg i løpet av oppkjøringen.





Folk er forskjellige og reagerer ulikt på ulik type mat og treningsoppsett. Enkelte kan spise variert igjennom hele dietten, ikke bare bestå av kylling, ris og brokkoli. Men felles for alle er at de er på et underskudd av kalorier. Det vil si at man spiser mindre enn hva man forbrenner i løpet av en dag. Det igjen fører til at det lagrede fettet som alt er på kroppen, brukes som energi (forbrennes). Det er dette som gjør at huden blir tynnere, så tynn at du tilslutt blir sceneklar. Høres ut som en enkel sak, men veien mot å bli så tynn betyr også at man blir slappere, får konsentrasjonsvansker og fokuserer dårligere. Man blir svakere, har dårlige treninger, er mer utsatt for skade, sover dårligere, det forstyrrer hormoner, kortere lunte, slepphendt... Alt dette, i tillegg til at man ikke orker å være sosial eller gjøre andre ting enn det en må gjøre. Hodet begynner å tenke negative tanker om egen form, man tviler på seg selv, osv osv! Alt dette er ting som hører med i en oppkjøring. Jeg har i vært fall hatt det slik, noe jeg vet gjelder flere.

Man når ikke mål med mindre man er seriøs med det man driver med. Man havner i en slags «fitnessboble», fordi alt dreie seg om deg, ene og alene. Du er nødt til å være egoist, sette mat, trening og søvn først får å nå mål.

Jeg er sikker på at en oppkjøring som gjøres på rettest mulig måte for akkurat deg (eller meg) ikke behøver å være slik. Det er nok mulig å ha en oppkjøring der man føler seg pigg igjennom hele løpet, hvor hodet er med og positivt, men isåfall må du ha ro og orden på livet rundt deg og starte i rett tid! Slik slipper man å tyne seg selv mot slutten. Jeg har sammenlignet dette med å kjøre bil. Dersom fartsgrensen er 40 hele veien, men du har det travelt, så kjører du fortere - da kan det bli «farlig» eller «usunt». Hadde du hatt god nok tid, kunne du kjørt fartsgrensen hele tiden, i stede for å PLUTSELIG måtte speede opp å gjøre drastiske kutt i dietten, legge inn enda mere cardio når du først er sliten som mest. Ikke heldig!

Å ha alt i orden rundt seg før en konk vil jeg også anbefale dersom man ønsker å konkurrere. Ved å forsøke å prestere på flere områder samtidig som en oppkjøring, vil kroppen mest sannsynlig bli stresset og si i fra i form av å holde på vann, som medfører at du ikke kommer i form. Så still deg selv spørsmålet: har jeg ro nok rundt meg? Har jeg støtte, fast plass å bo, inntekt, noen eksamener i vente? Har du andre ting å fikse først? 
Been there, tried that - didn't work.





En annen faktor du bør tenke over før du starter en oppkjøring, er hvor mye fett og muskelmasse du har ved oppstart, og hvor lenge det er til konkurranse. Mange har urealistiske mål og tenker de blir å rekke det (her er det også coach/teamets ansvar å sette en stopper). Starter man med innstillingen «jeg tror jeg rekker det» er det allerede et feil grunnlag å stille på -  for ikke å snakke om usunt! Å starte en oppkjøring på et kjempe-underskudd kommer ikke til å gjøre deg noe godt. Har du det travelt allerede før start så spør deg selv hvorfor du ønsker å konkurrere. ER det for å kunne legge ut ok bilder på insta - eller for å stille som den beste fitnessversonen av deg selv? Tenk deg godt om, for det kommer flere konkurranser! 

Jo verre en oppkjøring er, jo større smell kan en risikere å gå på senere. Da er det snakk om å fyke opp 20 kg på 1,2,3 - da kroppen trekker til seg alt den får etter konkurranse, og man spiser ekstra mye, etter som man i lang tid har vært på et alt for stort underskudd for å rekke konkurransen. La oss ikke legge noe under teppet: det er klart at det ikke er sunt å tyne seg selv ned i en ekstremt lav fettprosent. Men det usunne starter ikke før noen uker før konkurranse, når man virkelig begynner å bli tynn - og det er noe man frivillig sa ja til å ta del i, idet man startet opp med oppkjøringen. Så må jeg klemme inn det, at selve fitness LIVSSTILEN, med sunn og variert mat, trening som holder kroppen i form, den er det ingenting å si noe på! Det er mye mer usunt å spise burger og dra på fylla flere ganger i uken - som kontrasten gjør, enn å utsette seg selv for å være sliten og slapp noen uker før konkurranse - men som hele innlegget dreier seg om, hvor sliten er det nødvendig å være?

Følg meg på SandraJokic for å få alle oppdateringer fra bloggen! 

Bli med backstage

  • 02.04.2017, 23:59

Slik ser det ut bak scenen av Oslo Grand Prix. Sittet i evigheter å ventet på at videoen skulle lastes opp nå, i mellomtiden har jeg glemt det å spist pizza, sett på TV, dusjet og kost meg, hjemme alene i leiligheten her i Oslo. Var sååå godt å låse seg inn her iste etter trening - skikkelig funnet roa i toppetasjen her! Plutselig kom jeg på hva jeg egentlig skulle - så her kommer videoen! 

VcfVAOxrShU


 

Gull er hva vi liker best

  • 02.04.2017, 15:38

Som jeg koser meg! Det er søndags formiddag (ut i fra min klokke i og med at jeg våknet kl 12), jeg er fortsatt mett etter gårsdagens fest-måltid(er), da Martin har lurt meg til å tro det er jeg som er ferdig med konkurranse! Haha! I løpet av dagen ble det så klart noen barer, som alltid på slike stevner! Men så fikk jeg heldigvis lagt inn noe bra mat mellom slagene, da jeg hadde med meg matboks, klar til bruk! Dirkete fra Markoboks.no! Helga hadde påført meg flere kg, hadde de ikke vært for de! 



Jeg storkoser meg virkelig på slike stevner! Vandrer rundt både foran og bak, på stand og blant publikum som en skikkelig veteran i gamet! Noe jeg har blitt så mange flotte, nye utøvere som stadig joiner fintessverden!! Også får jo møtt og snakket med så utrolig mange kjente fjes også, her Jeanette Elstad, også en veteran, hehe

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det ble en lang dag, hvor energien dabbet for både coacher og utøvere på slutten! Men før den tid fikk jeg endelig møtt denne rypa, Malin - tidligere kunde av meg, som bare automatisk har holdt kontakten i etter tid å vært en del av livet mitt siden. Ei så herlig dame! Fantastisk at det er mulig å knytte bånd på en slik måte, jeg gleder meg allerede til vi møtes igjen! 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

​Men det jeg HOVEDSAKLIG gjorde under helgas begivenhet var å passe på dette surre hue, Martin Heede. Når han skal farges, spise, salte, drikke, pumpe, på scenen.... Etter mange timer med venting brakte han denne pakken på scenen - stakk han vist faen av med gullet! EEEENDELIG!!!





OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Virkelig en velfortjent seier! Han har jo faktisk vært på diett denne gang også! Dere skjønner det, at Martin forbrenner som en gud (ikke menneskelig overhode) og kan spise så mye han vil, av hva som helst uten at det legger seg som fett utenpå kroppen. Skulle gjerne hatt litt av det der! 

Fikk også denne blomsten til å dra ræva si opp, ut og bort til konserthuset i løpet av dagen. Måtte jo ha noen å sanke proteinbarer med! Synne har jeg nemlig konkurrert med tidligere, og vi er mester på å plukke ut det beste av det beste, etter noen runder med prøvesmaking!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Havnet i den typiske "det er jeg som har og eier camera og står for å ta bilder"-situasjonen i går, men klarte faktisk å be om å bli tatt bilde av hele to ganger (1, makroboksbildet... 2, det med Jeanette) MEN så har jeg filmet masse! Så nå skal jeg forsøke å sette sammen en video som viser hvordan det ser ut bak scenen! 

1-2-3 hjemmepump

  • 01.04.2017, 01:43

Dagen før konkuranse for Martin = oppkarbing! Nå har han vært på diett, underskudd av kalorier, i lang tid for å bli så tynn som det han er akkurat nå, klar for scenen! Den siste uka kalles for en peak weak - det vil si at det en en nøye planlagt plan for hvordan å spise, drikke, salte, trene, hvile, pumpe, karbe opp, osv. Alt dette gjør man for å se best mulig ut på scenen, i morgen. Martin stiller i mens physique, hvor det er meningen å ha "fyldige muskler" og tynn hud, enkelt forklart. (På lik linje med bikinifitness vektlegges også hud, hår, farge, shorts/bikini, fysikk, form og opptreden for å nevne noe) 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Når man karber opp - altså spiser mere mat i form av karbohydrater, så er kroppen på et stadie der den suger til seg alt som kommer i dem. Når man da loader med MASSE karb, så er det fordelaktig "å dra utnytte av karben" - det gjør man da ved å pumpe opp musklene etter inntak, slik at alle næringstoffer går rett i muskelcellene, og fyller opp de tomme lagrene. 

Det er utrolig hvor stor forskjell mat gjør! Det er derfor det er så viktig å få i seg nok og rett mat i det hverdagslige! Uansett, Martin har i dag karbet opp, og etter å ha spist opp alt han skulle, så tok vi oss en aldri så liten HJEMMEPUMP ØKT! 

Mq0PWxLI034
Så her er hva vi driver med en fredags kveld! Håper dere liker det, og kan bli inspirert til å ta en hjemmeøkt selv! 

Registrert og klar for Oslo Grand Prix

  • 31.03.2017, 22:55

Endelig fredag! I dag er den store registreringsdagen for uttørrende som skal konkurrere i morgen. Det er også dagen for å bli basj-brun å grise ut alt en tar og rører i! Jeg har vært i lokalene å sniktitten på utøverne, her Martin og Maren, klare for farging
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA


OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA Det er mange forberedelser som skal til før en slik konkurranse. For jentene vil det være å fikse hår, negler, vipper, men også boysa er ekstremt gode på å stasje seg opp. Tidligere i dag var jeg med Martin hos frisøren, han ville bli som ken.. 
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
De på Olimb & Co gjorde en glimrende jobb!

Stakk også innom ​gjengen som står å rigger stand, den gamle sponsoren min, Sportsnutrition! Føler meg alltid like velkommen blant de folkene her, spørs om det blir bar-shopping i morgen, som alltid! 
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Alle har også nøye planlagt mat, drikke og saltinntak for dagen. Kanskje drikker de ett glass vin på kvelden også, for å tørke ut ekstra til den store dagen i morgen! Dagen før dagen er det veldig viktig å beholde roen. Ikke stresse, selv om bare tanken på å stå på scenen medfører sommerfugler i magen! I dag er dagen for ro, hvile og positive tanker. Det man ikke har fått til til nå er det ingen ting å gjøre noe med! Rart å tenke på at det er hele TRE ÅR siden jeg stakk av med overallen i Oslo grand Prix, megselv! Fatter ikke hvor tiden har gjort av seg. Men så har jeg jo rukket unna en hel del siden den gang! 


Slik så jeg ut, i hjemmelaget bikini, DRIT GIRA, jeg skulle ha det gullet der! Jeg hadde en hjerne av stål! Var dritgod på å snakke meg selv opp, jeg var BEST! Den sesongen var nok den jeg har vært mest på nett med meg selv. Mye fordi jeg var i god form, kroppen funka - noe den ikke har gjort i senere konkurranser. Bare se den iveren jeg hadde i kroppen! Som en hoppende, glad.. frosk! (jeg går på scenen 1.36)

yuhqecL57gk
Nå skal vi bare slappe av resten av kvelden. Har invitert med meg Martin til å bo med meg i penthousen. Etter utallige reiser sammen er det ikke første gang vi deler rom under slike omstendigheter, så det er null stress! Jeg har plutselig fått rolle som delegat, og med denne formen krysser vi fingre og tær for at det er hans tur å ta det FUCKINGS GULLET!!!! OLYMPUS DIGITAL CAMERA Følg Martin på @heede (instagram) og martinheede1 (snap)
Sandra Jokic

Verdensmester og IFBB BIKINI PRO.

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits